The Analysis of Sufism morals Morals Course Effect on the Attitude of the Students in the Islamic English Education Study Program
DOI:
https://doi.org/10.69551/cendekia.v1i2.7Keywords:
Sufism morals Attitude, Student Attitude, English prospective teacherAbstract
This study aims to analyze the influence of Sufism morals (Akhlak Tasawuf) courses on the attitudes of students in the Islamic English Education Study Program. This research method uses a qualitative approach with data analysis from library sources. The results of the study show that Sufism morals attitude courses have a positive impact on student attitudes, with an increase in spiritual awareness and sensitivity to attitude values. The implications of this finding highlight the importance of integrating Sufism morals and moral education into the curriculum to strengthen the character and morality of students. Overall, this study provides a deep understanding of the role of Sufism morals attitude courses in shaping students' attitudes and values in the context of Islamic English education.
References
Alamiah, A., Marleni, & Riyanti, H. (2024). Pengaruh Model Pembelajaran Course Review Horay Berbantuan Media Video Terhadap Hasil Belajar IPA Kelas IV. Khalifah : Jurnal Pendidikan Nusantara, 1(1), 32-36. https://doi.org/10.62523/khalifah.v1i1.5
Alawi, A. H. I. (2019). Pendidikan penguatan karakter melalui pembiasaan akhlak mulia. Qiro'ah: Jurnal Pendidikan Agama Islam, 9(1), 16-29.
Amin, S. M. (2022). Ilmu tasawuf. Amzah.
Andrian, R. (2019). Modernisasi Tasawuf Dalam Pengembangan Pendidikan Karakter. Jurnal MUDARRISUNA: Media Kajian Pendidikan Agama Islam, 9(1), 36-50.
Arlusi, N., & Fuad, A. J. (2020). Relasi Nilai Mata Kuliah Tasawuf dengan Akhlak Mahasiswa Institut Agama Islam Tribakti (IAIT) Kediri. Indonesian Journal of Islamic Education Studies (IJIES), 3(1), 96-111.
Aziz, R. M. (2024). Implementasi Manajemen Kurikulum dan Pembelajaran Mulok KKS Untuk Meningkatkan Standar Bacaan Al-Qur’an Siswa. Khalifah : Jurnal Pendidikan Nusantara, 1(1), 37-42. https://doi.org/10.62523/khalifah.v1i1.6
Bagir, H. (2019). Mengenal tasawuf. Noura Books.
Bakri, S. (2020). Akhlaq Tasawuf.
Dannur, M. (2021). TASAWUF DAN HEDONISME MODERN Aktualisasi Nilai-nilai Tasawuf Modern dan Tasawuf Transformatif dalam Pengembangan Pendidikan Karakter. Journal Islamic Studies, 2(1), 1-19.
Dewi, D. R. (2019). Relevansi pemikiran pendidikan islam harun nasution dengan pendidikan era modern di indonesia. As-Salam: Jurnal Studi Hukum Islam & Pendidikan, 8(2), 169-188.
Fauzia, M. R., & Ma’ruf, A. (2021). Model Pendidikan Tasawuf Dalam Membentuk Karakter Cinta Tanah Air Dan Cinta Damai Di Organisasi Mahasiswa Ahlith Thoriqoh Al-Mu’tabaroh An-Nahdliyah Universitas Yudharta. Journal Multicultural of Islamic Education, 5(1), 41-54.
Fitriani R, V. (2024). Kepemimpinan Profetik Guru Dalam Pembelajaran Aqidah Akhlak Terhadap Siswa di MA Al-Jufri Blumbungan Larangan. Khalifah : Jurnal Pendidikan Nusantara, 1(1), 21-26. https://doi.org/10.62523/khalifah.v1i1.3
Gani, A. (2019). Pendidikan tasawuf dalam pembentukan kecerdasan spiritual dan akhlakul karimah. Al-Tadzkiyyah: Jurnal Pendidikan Islam, 10(2), 275-286.
Hadarah, H. (2019). Membumikan pendidikan akhlak tasawuf. Sustainable Jurnal Kajian Mutu Pendidikan, 2(2), 279-294.
Hafid, M. (2023). Penerapan model pembelajaran kolaboratif dalam meningkatkan kemampuan pemahaman mahasiswa Prodi Ekonomi Syariah pada mata kuliah akhlak tasawuf. Sibatik Journal: Jurnal Ilmiah Bidang Sosial, Ekonomi, Budaya, Teknologi, Dan Pendidikan, 2(2), 519-530.
Ikhsan, M. (2022). Implikasi Pembelajaran Akhlak Tasawuf Pada Perilaku Religius Mahasiswa PAI Fakultas Tarbiyah Dan Ilmu Keguruan IAIN Ponorogo Tahun Angakatan 2020 (Doctoral dissertation, IAIN PONOROGO).
Komarudin, D. (2019). Konsep Tasawuf Modern dalam Pemikiran Nasaruddin Umar. Syifa Al-Qulub, 3(2), 96-111.
Ma’rifatulloh, F. I. (2023, February). Peran Pendidikan Tasawuf dalam Membentuk Generasi–Z yang Berkarakter Islami. In Gunung Djati Conference Series (Vol. 19, pp. 1-12).
Nirwanto, R., & Qamariah, Z. (2023). The Moral Values found in EFL Textbook" When English Rings a Bell". Indonesian Journal of Teaching and Learning (INTEL), 2(4), 505-511.
Permatasari, L. (2019). Konsep Pemikiran Tasawuf Modern Nur Samad Kamba (Doctoral dissertation, UIN Sunan Gunung Djati Bandung).
Rofi, S., Prasetiya, B., & Setiawan, B. A. (2019). Pendidikan karakter dengan pendekatan tasawuf modern hamka dan transformatif kontemporer. Intiqad: jurnal agama dan pendidikan islam, 11(2), 396-414.
Rofiq, M. H., & Surya, P. (2019). Model pembentukan karakter berbasis tasawuf akhlaqi. Ilmuna: Jurnal Studi Pendidikan Agama Islam, 1(2), 65-81.
Rohmah, S. (2021). Buku Ajar Akhlak Tasawuf. Penerbit NEM.
Salsabina S, L. (2024). Systematic Literature Review : Pengaruh Pemberian Reward Terhadap Motivasi Belajar Siswa Pada Pelajaran Pendidikan Agama Islam. Khalifah : Jurnal Pendidikan Nusantara, 1(1), 27-31. https://doi.org/10.62523/khalifah.v1i1.4
Samad, S. A. A. (2020). Pembelajaran Akhlak Tasawuf dan Pembentukan Karakter Mahasiswa di Perguruan Tinggi Islam. At-Ta'dib: Jurnal Ilmiah Prodi Pendidikan Agama Islam, 149-162.
Satiawan, Z., & Sidik, M. (2021). Metode pendidikan akhlak mahasiswa. Jurnal Mumtaz, 1(1), 53-64.
Siompu, R. (2020). Implementasi Pembelajaran Akhlak Tasawuf Dalam Menumbuhkan Perilaku Islami Pada Mahasiswa Semester 1 Jurusan Pendidikan Agama Islam Fakultas Ilmu Tarbiyah Dan Keguruan IAIN Ambon Angkatan 2019 (Doctoral dissertation, IAIN Ambon).
Solihin, M., & Anwar, M. R. (2024). Akhlak tasawuf: manusia, etika, dan makna hidup. Nuansa Cendekia.
Supriyadi, S., & Jannah, M. (2019). Pendidikan karakter dalam tasawuf modern hamka dan tasawuf transformatif kontemporer. Halaqa: Islamic Education Journal, 3(2), 91-95.
Tariska, N., Fuadiah, N. F., & Irawan, D. B. (2024). Desain Didaktis Penerapan Materi Statistika Kelas IV Sekolah Dasar. Khalifah : Jurnal Pendidikan Nusantara, 1(1), 1-10. https://doi.org/10.62523/khalifah.v1i1.1
Tiarawati, Y., & Hidayat, W. (2024). Hubungan Gaya Manajemen Konflik Dengan Kinerja Pengurus HMJ PGMI UIN Sunan Gunung Djati Bandung. Khalifah : Jurnal Pendidikan Nusantara, 1(1), 11-20. https://doi.org/10.62523/khalifah.v1i1.2
Waskito, P. (2021). Relevansi Ajaran Tasawuf Bagi Kehidupan Muslim di Era Modern. EL-TARBAWI, 14(1), 1-24.
Zubaedi, Z., & Utomo, P. (2021). Nilai Kerja dalam Pendekatan Tasawuf dan Pengaruhnya Sebagai Bimbingan Pribadi-Sosial Terhadap Pembentukan Karakter Masyarakat Modern. Altifani: Jurnal Pengabdian Masyarakat Ushuluddin, Adab, dan Dakwah, 1(2), 99-112.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 Arya Fadly Ramadhan Indarto, Zaitun Qamariah

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.